Rendhagyó osztályfőnöki óránkon keresztül szeretnénk 100 középiskolai osztály számára felajánlani, hogy az informatika segítségével az osztálytermekbe visszük a tematikus szakmai konferenciák és szimpóziumok világát, ahol tanulók az osztályfőnöki óra keretében online vehetnek részt, három, saját jövőjük szempontjából kiemelt témájú, nemzetközileg kiemelkedő szakmai konferencia egy-egy előadásán, egymás között megvitathatják az előadáson elhangzottakat, kifejthetik és az informatika segítségével megoszthatják a véleményüket a saját jövőjüket érintő kérdésekkel kapcsolatosan a konferencia résztvevőivel.

A kezdeményezésünkkel egy olyan heterogén közösségi teret és közeget kívánunk megteremteni, ahol a jövő és a jelen szakemberei közösen gondolkozhatnak saját jövőjük számukra fontos kérdéseiről és betekintést nyerve egymás gondolkozásmódjába lehetővé tesszük a generációk egymástó való tanulását.

A rendhagyó órák első alkalommal a 2018/2019-es tanévben kerülnek megrendezésre. Egy-egy alkalommal egyszerre 100 középiskolai osztály tanulóinak részvételével a jövő szempontjából három kiemelt fontossággal bíró témájú szakmai konferencia egy-egy különleges, a kifejezetten fiatalok számára is befogadható módon prezentált előadásának online élő meghallgatása, előzetesen kialakított szempontok szerinti moderált megvitatása és a tanulók így kialakított véleményének a konferencia résztvevői és előadói számára történő azonnali visszacsatolása történik. Ezáltal a tanulók egyrészt korszerű ismereteket kaphatnak, másrészt felelős résztvevői lehetnek a saját jövőjük alakításának. Egy-egy virtuális osztályfőnöki óra menete a következő:

0-5 perc:         téma osztályfőnöki/tanári felvezetése (3 perc), a megfigyelési/vita szempontok megbeszélése egységes értelmezése (5 perc);

5-15 perc:       csatlakozás a konferenciához on-line, az előadás meghallgatása;

15-40 perc:     az elhangzott előadás strukturált megvitatása, feldolgozása a kérdések alapján (pedagógusi moderációval);

40-45 perc:     kollektív vélemény térkép alkotása és közös értelmezése 5-WORDS kreatív problémamegoldó technikával, eredmény visszacsatolása a konferencia résztvevőinek;

A rendhagyó osztályfőnöki óra a konferencia ebéd utáni kiemelt, 13.00-tól 15.00-ig tartó blokkjában, 14.00 órai kezdettel kap helyet. Konferencia szakmai résztvevői az előadást a tanulókkal együtt hallgatják meg, és azt követően, az osztálytermi programot követve, ugyanazokat a kérdéseket feldolgozva a tanulókhoz hasonlóan közös vélemény térképet készítenek az 5-WORDS technika alkalmazásával. Ezt követően a résztvevők, a tanulói véleménytérképet megkapva, megvitatják a vélemény azonosságokat és eltéréseket, melyet a téma előadója a szakmai blokk zárásaként a szakmai közösséggel feldolgoztat. Ebből a téma előadójával egy 10 perces videó prezentációt készítünk, melyet a résztvevő iskolák számára  a virtuális órát követő harmadik héten egy újabb osztályfőnöki óra keretén belül megnézésre és megbeszélésre ajánlunk. Ezáltal a téma teljes körű feldolgozása válik lehetővé. A feldolgozáshoz a szakmai támogatást és az ajánlott szempontrendszert biztosítjuk.

Téma 1: Hálózatok és a blockchain technológia

Konferencia előadás/osztályfőnöki óra időpontja: 2018. október 04.

Szakmai partner és konferencia rendezője: Nemzeti Közművek (Groupama Aréna – 350 fő hazai és nemzetközi résztvevő)

Téma rövid bemutatása:

A hálózati gazdaságban a sokaság értéket teremt. Egy hálózat értéke növekszik, ahogy egyre több és több ember és eszköz csatlakozik hozzá. Minél több lehetőséggel élünk egy hálózatban, annál több lehetőség tárul fel előttünk. Így a rendszereink kinyitása lehetőséget nyújt az ismeretek bővítésére, az ötletek megosztására, még több érték teremtésére.

Ezen értékek mentén született meg a blokkchain technológia, amely többek szerint akkora hatással lehet az életünkre, mint annak idején az internet volt. A technológia azt ígéri, hogy egyéni felhasználók az interneten keresztül bármilyen értéket vagy bármilyen dokumentumot átruházzanak – megosszanak egymás között. Mindezt harmadik fél közreműködése nélkül, automatizáltan és bizalmasan – biztonságosan! Ezzel egyrészt csökkenti a való és a digitális világ központi szereplőinek szerepét, befolyását, esetenként akár feleslegessé téve őket. Ugyanakkor növeli a felhasználó rendelkezési jogát, értékeinek és adatai védelmének biztonságát.

Javasolt megvitatandó kérdés: vajon hogyan működik ez a technológia és mit várhatunk tőle?

Téma 2: Klímaváltozás Magyarországon

Konferencia előadás/ osztályfőnöki óra időpontja: 2018. november 13.

Szakmai partner és konferencia rendezője: TEDxDanubia (Művészetek Palotája – 1.300 hazai és nemzetközi résztvevő)

Téma rövid bemutatása:

Az előrejelzések szerint 2050-re 10-ből 7 ember városlakó lesz. 5 milliárd ember ivóvíz ellátását nem, vagy csak rendszertelenül tudjuk megoldani. A jelenleginél 40%-al több energiára és 60%-al több mezőgazdasági termésre lesz szükségünk a szükségletek kielégítésére. A föld átlaghőmérséklete akár 1 C fokkal is emelkedhet, mindennapossá válhat szélsőséges időjárás és több milliónyi ember kényszerülhet a jelenlegi lakóhelye elhagyására. Mit jelent mindez számunka, itt Magyarországon. Valóssággá válhat az Országos Meteorológiai Szolgálat nemrégiben közzétett, 2050. július 10.-i fiktív időjárás jelentése, amely Sopronra 150 kilométer/órás széllökést, Keszthelyen 10 perc alatt 39 milliméternyi esőt és napközben jellemzően 40 fok körül alakuló csúcshőmérsékletet jelzett?!

Javasolt megvitatandó kérdés: hogyan fogunk élni, mire érdemes felkészülnünk is mit tehetünk ellene, ha meg szeretnénk változtatni a jövőnket?

Téma 3: A mesterséges intelligencia és az emberiség közös jövője

Időpont: 2018. december 04.

Szakmai partner és konferencia rendezője: Magyar Telekom (Magyar Telekom székház – 300 hazai és nemzetközi résztvevő)

Téma rövid bemutatása:

A minket körbe vevő gépek száma folyamatosan nő. Egyre több és egyre bonyolultabb feladatok elvégzését bízzuk a nem csak, hogy egyre okosabbá váló, de ma már magukat tanító gépi intelligenciákra. Úgy tűnik a Mesterséges Intelligencia fejlődése megállíthatatlan, de vajon ez szükségszerűen azt is jelenti, hogy a gépek átveszik az irányítást?

Javasolt megvitatandó kérdés: milyen jövő vár ránk, hogyan fogunk együtt élni, mi lesz a mi dolgunk – munkánk? Milyen lesz a technológiai fejlődés segítségével felgyorsított evolúció eredménye, a Homo Sapiens 2.0?

  • Az online előadást két héttel megelőzően a résztvevő pedagógusok/osztályfőnökök az adott témával kapcsolatban előzetesen megkapják a részletes témákat, a kapcsolódó feldolgozásra ajánlott kérdéseket és mindkét 45 perces óra (előadás idejében, illetve a szakmai visszacsatolást feldolgozó követő foglalkozás) részletes óravázlatát;
  • Az adott témához kapcsolódóan 3 csoportban felkészítő webinárium jellegű virtuális workshopot/megbeszélést szervezünk annak érdekében, hogy az óra szakmai vezetését megkönnyítsük és lehetőséget biztosítsunk a pedagógusok számára az esetleges kérdések megbeszélésre;
  • A diákok orientálását, előzetes tájékozódását segítő források jegyzékét és elérhetőségét, a téma közös megértését segítő kérdéseket, tényanyagot teszünk hozzáférhetővé a program honlapján;
  • Az óra tárgyát adó előadás élő közvetítését;
  • Az órai munkát keretező véleménytérkép alkotáshoz szükséges 5-WORDS interaktív applikácó (az alkalmazás letöltés nélkül futtatható minden internet eléréssel rendelkező eszközön)
  • Generációs véleménytérképek szakértői értelmezéséről készült 10 perces videó prezentációhoz való hozzáférést, és e videóra épülő, a diákok érdemi reflexióit átbeszélő második, követő osztályfőnöki óra óravázlatát (+ 2 hét);
  • Virtuális agora, ahol elérhetőek a program elemei: az elkészült segédanyagok, elhangzott előadások videói, az elkészült véleménytérképek és ahol a programban résztevők megoszthatják egymással tapasztalataikat, kérdéseiket és javaslataikat.

5-WORDS módszer

A diákok és szakmai közönség bevonására egyaránt alkalmas játékos/kreatív applikáció, melynek segítségével feltérképezhető:

  • mit gondol, mi jut eszébe egy témáról/kérdésről/személyről/koncepcióról a közösség;
  • milyen hatást gyakorolt a vizsgálni kívánt esemény a közösség gondolkodására, érzéseire;
  • hogyan válnak szét az álláspontok/vélemények egy vitatott kérdés két oldalán;
  • és hol/miben (szavak – fogalmak mentén) találhatjuk a közös pontokat.

Mindezeken túl a játék során képződő adatok lehetőséget adnak a rejtett kapcsolatok, összefüggések mélyebb és célzott elemzésére/beazonosítására is. Az eszköz így egyaránt használható a közös megértést támogató felfedező céllal, vagy éppen a tudásátadás hatékonyságát ellenőrzendő, sőt akár a véleménykülönbségek megértésének, vagy az együttműködést facilitálásának szándékával.

Kiknek szól?

A beszélgessünk/felelősen a jövőnkről – TED előadók az osztályteremben program az ország bármely középiskolájának 10-12 osztályos tanulói, osztályai számára ajánljuk. A programba való eredményes bekapcsolódáshoz szükséges minimális informatikai felszereltség bármely iskolában megtalálható.

Jelentkezés az érdeklődő iskoláknak

A 2018/19-es tanévben a programban résztvevő osztályok maximális száma száz. Egy iskolából több osztály is részt vehet. A századik osztály regisztrációját követően a jelentkezési lehetőséget lezárjuk. Az iskolák, a részvételi szándékukat 2018. szeptember 7-ig kell jelezzék az online jelentkezési lap kitöltésével.

Kérjük éljen a lehetőséggel, hogy tanítványai érdemben foglalkozhassanak és szólhassanak hozzá az őket érintő, jövőjüket befolyásoló kérdésekhez!

ONLINE JELENTKEZÉSI LAP

A „Párbeszéd a jövődről – rendhagyó osztályfőnöki óra TED előadókkal” programot alapító szakmai együttműködő partnerek:

TXD Impact Design

A TXD Impact Design munkatársai közel 10 éves tapasztalattal rendelkeznek a TED „módszertan” alkalmazása területen. A Művészetek Palotájában évente telt házzal megrendezésre kerülő tudományos színház, a TEDxDanubia szervezői, kivitelezői és kurátorai.  A TED „módszertan” olyan intenzív és stimuláló közeget teremt, ahol egymást és egymás által a világot és önmagukat jobban megismerhetik a résztvevők, amely képes megtermékenyíteni és gazdagítani gondolkodásukat. Ennek is köszönhetően vált a TED világ talán legizgalmasabb, legkeresettebb és legkomolyabb, nem szigorúan szakmai jellegű ismeretmegosztó platformjává. A TED magyarországi TEDxDanubia színpadon rögzített és ingyenesen elérhetővé tett előadásait eddig több, mint 3 millióan látták.

Magyar Digitális Oktatásért Egyesület

Hazánk legnagyobb, az MTMI tantárgyak oktatásának innovatív oktatástechnológiákra épülő, játékos, interaktív tartalmak és módszerek iskolai alkalmazása iránt elkötelezett tanárok, kutatók és köznevelési intézmények országos szakmai szervezete. Az Egyesület kiemelt célja az MTMI képzés digitális tartalmi és módszertani megújítása, a modern digitális oktatási technológiák és módszerek széleskörű használatának ösztönzése és támogatása a köznevelés teljes rendszerében. A mellette álló a szakmai tudásközösség több, mint 1000 pedagógusa az ország 201 településének 417 iskolájában közel 120.000 tanuló tanulási motivációjára és eredményességének növelésére van befolyással a digitális eszközök (elsősorban a GEOMATECH egységes digitális pedagógia és eszközrendszer, valamint a mobil eszközök és applikációk) osztálytermi alkalmazásán keresztül. Tagjai között 100-at meghaladja a közoktatási intézmények száma és több mint 60 digitális pedagógiai szakértő és kutató segíti a tagok munkáját. Az elmúlt 4 évben közel 3000 pedagógust képzett a fenti eszközök használatára.