Bár a projekt befejezéséig majdnem 1 év van hátra, a negyedik projekt találkozó egyben az utolsó is volt. Ezért a szakmai munka mellett kiemelt szerepet kapott az adminisztratív feladatok átbeszélése és rögzítése.
Eredmények áttekintése és a következő lépések és feladatok kijelölése
A budapesti egyeztetés adminisztratív feladatainak a középpontjában az eddigi eredmények összehangolt áttekintése és az elkészítendő végeredményekhez kapcsolódó feladatok meghatározása és pontos ütemezése állt. A partnerek áttekintették a kérdőíves diagnózis és a tanulmányutak során gyűjtött pedagógiai-építészeti tapasztalatokat, és véglegesítették a 2025 tavasz–nyári időszakra tervezett kiadványok, podcastok és a honlapon publikálandó esettanulmányok szerkesztési menetrendjét
Diagnózis és kutatási szintézis
A partnerek áttekintették a kérdőíves felmérés struktúráját Réti Mónika prezentációja alapján. A tanári és iskolavezetői válaszok összevetésekor a felmérés eredményeinek elemzésébe bevont szakértő az elemzett adatok alapján három erős, ismétlődő mintázat mutatott be: (1) a rugalmas tanulási terek és a differenciált pedagógia kapcsolata, (2) a közösségi terek szerepe a tanulói jóllétben, (3) a digitális és STEAM pedagógiai módszere integrációjának szervezeti feltételei.

Két záró budapesti iskolalátogatás és tapasztalatai
Hagyomány és innováció találkozása a Deák Diák Ének-Zenei Általános Iskolában – inklúzió a mindennapokban. A közel 115 éves épület sajátos térszervezése hűen tükrözi a pedagógiai szemléletet: minden osztály saját tanteremmel rendelkezik, ami erősíti a diákok kötődését és otthonosságérzetét és egymás elfogadását. A tantermek berendezése és színei barátságosak, falain gyermekrajzok, illusztrációk és motiváló idézetek jelennek meg. A közösségi terekben fotelek, kanapék, zöld növények és kisebb pihenősarkok várják a gyerekeket – mintha az iskola valóban második otthonuk lenne.
Számunkra az épület nemcsak falakat és tantermeket jelent, hanem a közösségünk emlékezetét, értékeit és jövőjét is. Ez a ház egyszerre őriz és inspirál – mondta az intézményigazgatója.

Ugrás a jövőbe: amikor az iskola a holnap otthona. A Biatorbágyi Innovatív Technikum és Gimnázium (BIT) nemcsak egy új iskola a magyar oktatási palettán, hanem egy olyan modellintézmény, amely a 21. századi pedagógia és építészet találkozásából született. Az iskola építészeti koncepcióját vezető hazai szakemberek alakították ki, a fenntarthatóság, a digitalizáció, a közösségi terek,és a tanulói mentális jóllét és biztonság hangsúlyos szerepével. A tervezési folyamatban építészek, pedagógusok és digitális szakértők közösen dolgoztak. Az eredmény egy nyitott, fényárban úszó épület lett, amelyben az átrium, a tanulási blokkok és a multifunkciós terek nemcsak funkcionális egységek, hanem a mindennapi közösségi élet színterei. A belső falalkon az iskola értékei, és az OECD mentalhealt and well-being modelljei láthatók mindenki számára
Az iskola vezetője, Frész Attila így fogalmazott: A legfontosabb számunkra, hogy az épület minden részlete a gyerekek jól-létét szolgálja. A terek nem zárnak el, hanem összekapcsolnak: a tanulást a közösségi együttléttel.


