A partnerek közös munkájával kidolgozott kérdőív összesen 283 pedagógus és 26 intézményvezető véleményét gyűjtötte össze az iskolai terek használatáról, az inkluzivitásról, az innovatív 21. századi pedagógiai módszerekről, az iskola szerepéről és a közösségi tanulás jelenlétéről. Az adatgyűjtés 2023 novembere és 2024 februárja között zajlott Magyarországon, Olaszországban és Portugáliában.
A kérdőív önkéntes, anonim módon, online került kitöltésre, és 95 nyitott, illetve zárt kérdést tartalmazott. Ezek az adott iskola infrastruktúrájára, a pedagógusok iskolával kapcsolatos küldetés- és célfelfogására, a tanítási gyakorlatra, valamint az oktatók szokásaira, szándékaira és tapasztalataira vonatkoztak. Nyitott kérdések is szerepeltek a kívánt fejlesztésekről, amelyeket a válaszadók saját intézményük infrastruktúrájával kapcsolatban fogalmaztak meg. A kérdőív elsősorban a tanulásra fókuszált, ahogyan azt a 21. századi oktatásra vonatkozó szakpolitikai ajánlások megfogalmazták.
A kérdőív Manninen tanulási környezet-modelljén (2007) alapult, amely öt fő dimenziót tartalmaz:
- Didaktikai dimenzió – ez fogja össze a többit, keretet ad a kontextualizáláshoz és a tervezési döntésekhez.
- Fizikai dimenzió – biztosítja a testi jóllét és a motiváció alapvető feltételeit.
- Technikai dimenzió – a tanulást megfelelő technológiai eszközökkel támogatja (ez a fizikai dimenzióval együtt alkotja a klasszikus infrastruktúrát).
- Szociális dimenzió – jelentést, motivációt, közösségi részvételt és inklúziót biztosít.
- Lokális dimenzió – erősíti a helyhez való kötődést és a kapcsolatot a helyi közösséggel.
A felmérés olyan iskolákban zajlott, amelyekkel a projektpartnereknek korábban kapcsolatuk volt valamilyen innovációs pedagógiai együttműködésekben. Ezek az intézmények jellemzően már korábban is érdeklődtek az oktatás fejlesztése vagy a partnerség iránt. Ezért a minta nem tekinthető tudományos értelemben vett reprezentatív kutatásnak, inkább strukturált adatgyűjtésnek. Ugyanakkor az eredmények jellemző áttekintő képet adtak az egyes résztvevő országokban tapasztaltakról, és jól orientálták a projekt további feladatait, megfelelő alapot biztosítva a tanítási-tanulási módszerek és az iskolaépületek kapcsolatának további vizsgálatához.
Összesen 63 iskola vett részt a felmérésben. A válaszadók különféle iskolatípusokat képviseltek: középiskolákat (ISCED 3), általános iskolai felső tagozatokat (ISCED 2), alsó tagozatokat (ISCED 1), valamint olyan vegyes iskolákat, amelyek 6-tól 18 éves korig látnak el diákokat.
Az eredményeket az adatok elemzését, rendszerezését és feldolgozását végző Réti Mónika szakértő mutatta be a partnereknek. Az első eredmények prezentációját itt láthatja
A véglege eredmények várhatóan 2025 nyará lesznek publikálva angol nyelven

