Mivel az iskolák bezárnak és a diákok nem tudnak személyesen részt venni az oktatásban, előtérbe kerülnek a digitális oktatás nyújtotta lehetőségek a tanulás és a tanítás online módon történő folytatására.
Az alábbi dokumentum egy alapvető javaslatcsomagot tartalmaz olyan pedagógusoktól, akik napi gyakorlatukban már egy ideje alkalmazzák a digitális eszközöket az oktatásban.
A digitális oktatás előkészítése
- Gyűjtsük be a diákok és szülők elérhetőségét!
- Az iskola döntsön róla, milyen platformot használnak (pl. Office 365, Google Suite for Education, esetleg valamilyen virtuális osztályterem), így mindenki számára egyszerűbb eligazodni, átláthatóbbak a teendők.
- Legyen rendszeres munkarend!
- Mérjük fel a technológiai hátteret mind a pedagógusok, mind a diákok részéről!
- Minden történést, határidős feladatot érdemes egy osztálynaptárban is rögzíteni.
- A szülők informálása. A hatékonyság szempontjából kiemelten fontos, hogy a szülők megértsék: a digitális oktatás meghatározott kereteken belül zajlik. Érdemes az iskola által kijelölt utat követni, ezzel segíthetik legjobban a munkát.
Ahhoz, hogy az online lehetőségek alkalmazása valóban hatékony legyen, több
technikai feltétel együttes teljesülésére van szükség.
A digitális oktatás gyakorlati megvalósítása
Egy példa távoktatásban történő óra felépítésére
Idő | Tevékenység | Alkalmazás |
---|---|---|
0 – 10 perc | Bejelentkezés, ráhangolódás | pl. jitsi |
11 – 20 perc | ismétlés, tesztek, motiváció | Pl. mentimeter |
21 – 30 perc | online prezentáció, video közös megtekintése | pl. sway |
31 – 40 perc | feladatok megoldása | pl. redmenta |
41 – 45 perc | értékelés | szóban vagy írásban mindenkinek személyesen |
elköszönés, jitsi bezárása, esetlegesen az óra rögzítése és annak megosztása az osztálycsoportban | pl. jitsi |
Alapvetően két lényegesen különböző irány van a távoktatásban:
Távoktatás, online webinárium
Abban az esetben, ha az oktatást a lehetőségek szerint leginkább a tantermi környezethez szeretnénk igazítani, ezt online telekonferencia/webinárium formátumban tudjuk megtenni. Ebben az esetben a tanár és a diákok is egy közös online platformon csatlakoznak és így tudnak valós időben kommunikálni egymással.
Lehetséges megoldások:
- Microsoft Teams – Microsoft megoldása, mintegy digitális osztályteremként funkcionálhat. Elterjedt, regisztrációt igényel, ki kell alakítani a csoportjainkat. Az alkalmazás online kollaborációt, csoportmunkát, csevegést, video- és fájlmegosztást támogató rendszer.
- Office 365 – Külön iskolai regisztrációt igénylő felhőalapú szolgáltatáscsomag.
- Jitsi – Ingyenes, nyitott platform.
- Skype – Az online beszélgetés szinonímája lett. Limitált, hányan tudnak csatlakozni. A hívásokat rögzíthetjük. Lehetőség van képernyőmegosztásra is.
- Zoom – Online meetingekhez, megbeszélésekre készült, kiválóan használható tantermi környezetben.
- Messenger, Viber, WhatsApp, Telegram, Facetime, Duo, … – Kiváló 1-1 kommunikációra, korrepetálásra, a diákok esetén egymás közötti egyeztetésre. Csoportos funkciók inkább csak a video és audio beszélgetésre limitálódnak.
- Discord – Az online játékosvilágból érkezett, így a diákok számára ismert szolgáltatás. Csoportos beszélgetésre alkalmas, magyar nyelven is elérhető.
- LogMeIn – Lehetőséget biztosít a gyors és jó minőségű kommunikációra (GoToMeeting). Hasznos olvasnivaló: Minden, amit a LogMeIn ingyenes Rendkívüli Távmunka Támogatásáról tudni kell
- Hangouts Meet – A Google megoldása. A Google Suite for Education iskoláknak létrehozott megoldása segítségével akár egy naptárból vagy e-mailes meghívóból is csatlakozhatunk a beszélgetéshez.
- Slack – Céges környezetből érkező távmunka alkalmazás, rengeteg szolgáltatást lehet integrálni bele. Chat alapú, nincs video alapú kommunikáció.
- TeamViewer – Videó és chat alapú megbeszélést is lehetővé tesz, csakúgy mint a távoli támogatást és a kollaborációt.
A legtöbb ilyen szolgáltatás arra is lehetőséget ad, hogy ne csak a webkamera képét osszuk meg, hanem a képernyőnket is. Ezen megoldás segítségével egy online megtartott óra esetén a tanár meg tudja osztani mindazt, amit alkalmazni szeretne az óráján.
A fenti lehetőségek előnye, hogy interakció van a tanár és diák között. A diák valós időben tud kérdezni, pont, mint a tanórán.
Lehetőség van ezeknek az alkalmaknak a felvételére is (képernyővideó formájában), így a diákok visszanézhetik az órát, ha nem értettek valamit vagy lemaradtak.
E-learning megoldás, tanulás online módszerek segítségével
Ebben az esetben nincsenek egy időben online az osztály és a tanár. Sőt, nem is feltétlenül szükséges ilyenkor mikrofon, webkamera vagy egyéb technikai feltételek sem a diákok, sem pedig a tanár részéről. Sok esetben a felületek az osztályterem kiterjesztéseként, mintegy virtuális osztályterem funkcionálnak.
A tanár elküldi a diákok számára a tananyagot, a feladatokat, megosztja azokat egy közös felületen, részletes leírást ad a teendőkről. Ezek a felületek lehetővé teszik, hogy a szülők is meghívást kapjanak, belépjenek és nyomon kövessék a haladást, a feladatokat.
Erre alkalmas felületek:
- Google Classroom – A Google osztálytermi megoldása. Integrálódik a Google szolgáltatásaiba, éppen ezért elengendő egy Google fiók és máris létrehozhatjuk első osztálytermünket. Applikációként a tanulók a telefonjukon is követhetik a felületet.
- Edmodo – Magyar nyelven is elérhető, ingyenes, oktatásra fejlesztett osztálytermi megoldás.
- Microsoft Teams – Diákokkal, szülőkkel való kapcsolattartásra az Office 365 platformon belül. Elérhető asztali változat és mobilapplikáció formájában is. Online kollaborációt, csoportmunkát, csevegést, video- és fájlmegosztást támogató rendszer.,
- Kréta – Elektronikus napló, néhány e-learning kiegészítőve
- LMS felületek. Amennyiben az iskolában van ilyen kialakítva, akkor ezek jól használhatók. Saját magunk számára kialakítani némi technikai tudást igényel:
Ebben az esetben az analog és digitális módszerek jól ötvözhetőek. A diákok a megosztott anyagokat megnézik, önálló ütemben tanulnak majd a kért produktumot (házi dolgozat, beadandó feladatsor) elküldik a tanárnak. Például egy matematika feladat levezetését a diákok papíron el tudják végezni, majd azt lefényképezik, és elküldik a tanár számára e-mailben, vagy feltöltik a közös felületre. Ugyanakkor lehetőség van videófeleletek feltöltésére is.
Természetesen a két módszer ötvözhető is. Nem szükséges minden órát online tartani, alkalmazhatjuk a kifordított osztályterem módszerét is. Ekkor a diákok e-learning módszerrel tanulnak digitálisan, elolvassák vagy megnézik az anyagot, majd a tanár Skype vagy egyéb kommunikációs platform segítségével fogadóórát (kontaktórát) tart a diákok számára, ahol átbeszélik a tanultakat.
Mindkét esetben érdemes az óráknak egy vázat kidolgozni, amit egységesen követünk, ez nagymértékben segíti a tanulók eligazodását és biztonságot is ad. Tervezzük meg előre a munkaformákat is, biztosítsunk lehetőséget csoport- és projektmunkára, a tanulók közötti együttműködésen alapuló feladatokra. A beadandó anyagok esetében, adjunk ki előre értékelési szempontokat, határozzuk meg a határidőket, jelezzzünk vissza az elért pontokkal, jegyekkel kapcsolatban.
Otthoni üzemmód – praktikus tanácsok pedagógusoknak
Hogyan töltsük napjainkat otthon? Szeretnénk néhány tanáccsal segíteni a pedagógusok otthoni munkaszervezését. Ezek a tanácsok a Telenor Dolgozz Otthonról nap tapasztalataiból gyűltek össze.
- Amikor otthonról dolgozol, biztosíts megfelelő környezetet: Az iskola, a te padod, tanári asztalod egyértelműen a tanulás, tanítás helyszíne. Otthon is legyen meg ennek a helye. Legyen kialakított munka/tanuló környezeted.
- A visszajelzés otthon se maradjon el! A hatékonyság növelésének kulcsa, hogy értékeljük az elvégzett feladatokat. Ezt naponta többször megtesszük az iskolai környezetben. De ha lehet ez még fontosabb otthon tanulás esetén.
- Az online oktatás azt a hamis érzetet kelti, hogy tanárként mindig rendelkezésre kell állnod. Ez nem így van. Fontos, hogy otthon tanulás/tanítás esetén is van munkaidő vége. Ez pedig azért fontos, hogy másnapra ki tudd magad pihenni és eredményesen segíteni a diákjaid tanulását. Ezért tedd elérhetővé a diákok és a szülők számára, hogy mikor vagy elérhető (konzultáció, online tanóra).
- Húzd meg a határt! A munka és a magánélet egyensúlyának kialakításához igyekezz úgy összeegyeztetni a munkát és a magánéleti teendőket, hogy az a lehető legoptimálisabb legyen.
- Párosíts: feladathoz az eszközt! Érdemes előre meghatározni, hogy az egyes feladatok elvégzéshez milyen technológiára, eszközökre van szükség, és eszerint időzíteni, elosztani az otthonról elvégezhető munkát.
- Összeszedtük azokat az alapvető szükségleteket, amik az otthoni tanuláshoz szükségesek:
- Stabil szélessávú Internetkapcsolat
- Digitális eszköz. Ez lehet egy okostelefon, de szövegek begépeléséhez praktikusabb egy billentyűzettel ellátott tablet vagy laptop, esetleg asztali számítógép.
- Video alapú beszélgetésekhez elengedhetetlen a webkamera és a mikrofon.
- E-mail cím, amivel regisztrálni tudsz a megfelelő online szolgáltatásokba és amin keresztül téged is el tudnak érni.
- Biztonság mindenekelőtt! Mobileszközök segítségével már szinte bárhonnan képesek vagyunk kapcsolódni az oktatásba. Ugyanilyen könnyen férhetnek hozzá mások bizalmas adatainkhoz, ezért mindig tartsuk be a biztonsági előírásokat, eszközeinket pedig védjük jelszóval, ne adjuk ki adatainkat!
- Az elmélyült munkához időre és nyugodt körülményekre van szükség. Az állandóan csörgő telefonok, percenként érkező e-mailek dömpingje mellett nagyon nehéz egyetlen dologra koncentrálni, és haladni a fontos dolgokkal. Alakíts ki olyan időzónákat, amikor zavartalanul tudsz dolgozni, kapcsold ki a levelezőprogramot és kérj meg mindenkit, hogy lehetőség szerint ne zavarjanak. Ha teheted, zárd magadra ilyenkor az ajtót.
- Rendszeresen tarts szünetet! Lazíts és mozogj egy kicsit! Az iskolában a csengő erre 45 percenként felhívja a figyelmünket. Otthon se maradjon el a szünet! Legalább óránként, másfél óránként tarts pár perc szünetet! Állj fel az íróasztalodtól, nyújtóztasd ki a tagjaid, végezz légzőgyakorlatokat, vagy igyál egy finom teát. Sokan annyira elmerülnek a munkában, hogy még az alapvető szükségleteiket is figyelmen kívül hagyják, és órákig alig isznak, vagy a mosdóba sem mennek ki, csak ha már muszáj. Akármit csinálsz éppen, nem lehet fontosabb, mint a komfortérzeted és a hosszú távú egészséged!
- Legyen ebédidő! Az ebéd nem arra van, hogy a monitor előtt bekapj egy szendvicset. A napi egy hosszabb szünet nem csak az étkezést, de a pihenést is szolgálja. Ebédelj meg nyugodtan! Beszélgess családtagjaiddal! Ne dolgozz ilyenkor! Megvárnak az e-mailek, üzenetek. Csak az étkezésre figyelj, rágd meg rendesen az ételt, és add át magad teljesen a kulináris élvezeteknek! Ha marad idő, iktass be egy pár perces sétát, így könnyebben átvészeled majd az ebéd utáni holtpontot is!
- A hétvége legyen a kikapcsolódásé! Péntek délután hagyd magad mögött a munkát, és hétfő reggelig ne is foglalkozz vele! Lehetőség szerint hívásokat is csak nagyon sürgős esetben fogadj. Ahhoz, hogy hosszú távon jó teljesítményt tudj nyújtani, legyél motivált és jókedvű! Meg kell tanulnod a hétvégéken letenni a feladatokat, és elengedni magad. Kapcsolódj ki: töltsd az időt a családoddal, barátaiddal, sportolj, csinálj programokat! Ha nagyon el vagy úszva, inkább kezdd a hétfő reggelt kicsit korábban, de a hétvége legyen csak a tiéd!
- A multitasking látszólag nagyon hatékony, hiszen szimultán tudsz e-mailt írni, telefonálni, és közben a következő meeting témáján gondolkodni. Valójában azonban ezek egyikével sem foglalkozol igazán! A párhuzamosan vitt feladatok fárasztják az idegrendszert, a gondolatok ugrálásához, ezáltal túlingereltséghez vezetnek, a szálak állandó elengedése és újra felvétele pedig sok-sok plusz energiát kíván. Lehetőleg egyszerre csak egy dologgal foglalkozz, és igyekezz végigvinni a feladatot, ne szakítsd meg saját magad a feladatok közötti ugrálással. A befejezettség jóleső érzése is akkor fog rád találni, ha képes vagy egyszerre egy dologgal foglalkozni, és azt végigvinni, amennyire csak lehetséges.
Pedagógus kollégák, segítünk!
A Telenor HiperSuli programjában rengeteg tapasztalat gyűlt össze az évek során. Ezt a tapasztalatot és tudást szeretnénk megosztani, segíteni mindenkinek.
Ezen felül rendszeres fogadóórát, tanári fórumot tervezünk. Minden hétfőn délután 3 órától a HiperSulik tanárait várjuk. Minden héten szerdán délután 3-tól pedig minden érdeklődőt várunk.
You must be logged in to post a comment.