Mivel az iskolák bezárnak és a diákok nem tudnak személyesen részt venni az oktatásban, előtérbe kerülnek a digitális oktatás nyújtotta lehetőségek a tanulás és a tanítás online módon történő folytatására.

Az alábbi dokumentum egy alapvető javaslatcsomagot tartalmaz olyan pedagógusoktól, akik napi gyakorlatukban már egy ideje alkalmazzák a digitális eszközöket az oktatásban.

A digitális oktatás előkészítése

  • Gyűjtsük be a diákok és szülők elérhetőségét! 
  • Az iskola döntsön róla, milyen platformot használnak (pl. Office 365, Google Suite for Education, esetleg valamilyen virtuális osztályterem), így mindenki számára egyszerűbb eligazodni, átláthatóbbak a teendők.
  • Legyen rendszeres munkarend! 
  • Mérjük fel a technológiai hátteret mind a pedagógusok, mind a diákok részéről!
  • Minden történést, határidős feladatot érdemes egy osztálynaptárban is rögzíteni.
  • A szülők informálása. A hatékonyság szempontjából kiemelten fontos, hogy a szülők megértsék: a digitális oktatás meghatározott kereteken belül zajlik. Érdemes az iskola által kijelölt utat követni, ezzel segíthetik legjobban a munkát. 

Ahhoz, hogy az online lehetőségek alkalmazása valóban hatékony legyen, több
technikai feltétel együttes teljesülésére van szükség.

A digitális oktatás gyakorlati megvalósítása

Egy példa távoktatásban történő óra felépítésére

IdőTevékenységAlkalmazás
0 – 10 percBejelentkezés, ráhangolódáspl. jitsi
11 – 20 percismétlés, tesztek, motivációPl. mentimeter
21 – 30 perconline prezentáció, video közös megtekintésepl. sway
31 – 40 percfeladatok megoldásapl. redmenta
41 – 45 percértékelésszóban vagy írásban mindenkinek személyesen
elköszönés, jitsi bezárása, esetlegesen az óra rögzítése és annak megosztása az osztálycsoportbanpl. jitsi

Alapvetően két lényegesen különböző irány van a távoktatásban:

Távoktatás, online webinárium

Abban az esetben, ha az oktatást a lehetőségek szerint leginkább a tantermi környezethez szeretnénk igazítani, ezt online telekonferencia/webinárium formátumban tudjuk megtenni. Ebben az esetben a tanár és a diákok is egy közös online platformon csatlakoznak és így tudnak valós időben kommunikálni egymással.

Lehetséges megoldások:

  • Microsoft Teams – Microsoft megoldása, mintegy digitális osztályteremként funkcionálhat. Elterjedt, regisztrációt igényel, ki kell alakítani a csoportjainkat. Az alkalmazás online kollaborációt, csoportmunkát, csevegést, video- és fájlmegosztást támogató rendszer.
  • Office 365 – Külön iskolai regisztrációt igénylő felhőalapú szolgáltatáscsomag.
  • Jitsi – Ingyenes, nyitott platform.
  • Skype – Az online beszélgetés szinonímája lett. Limitált, hányan tudnak csatlakozni. A hívásokat rögzíthetjük. Lehetőség van képernyőmegosztásra is.
  • Zoom – Online meetingekhez, megbeszélésekre készült, kiválóan használható tantermi környezetben.
  • Messenger, Viber, WhatsApp, Telegram, Facetime, Duo, … – Kiváló 1-1 kommunikációra, korrepetálásra, a diákok esetén egymás közötti egyeztetésre. Csoportos funkciók inkább csak a video és audio beszélgetésre limitálódnak.
  • Discord – Az online játékosvilágból érkezett, így a diákok számára ismert szolgáltatás. Csoportos beszélgetésre alkalmas, magyar nyelven is elérhető.
  • LogMeIn – Lehetőséget biztosít a gyors és jó minőségű kommunikációra (GoToMeeting). Hasznos olvasnivaló: Minden, amit a LogMeIn ingyenes Rendkívüli Távmunka Támogatásáról tudni kell
  • Hangouts Meet – A Google megoldása. A Google Suite for Education iskoláknak létrehozott megoldása segítségével akár egy naptárból vagy e-mailes meghívóból is csatlakozhatunk a beszélgetéshez. 
  • Slack – Céges környezetből érkező távmunka alkalmazás, rengeteg szolgáltatást lehet integrálni bele. Chat alapú, nincs video alapú kommunikáció.
  • TeamViewer – Videó és chat alapú megbeszélést is lehetővé tesz, csakúgy mint a távoli támogatást és a kollaborációt.

A legtöbb ilyen szolgáltatás arra is lehetőséget ad, hogy ne csak a webkamera képét osszuk meg, hanem a képernyőnket is. Ezen megoldás segítségével egy online megtartott óra esetén a tanár meg tudja osztani mindazt, amit alkalmazni szeretne az óráján.

A fenti lehetőségek előnye, hogy interakció van a tanár és diák között. A diák valós időben tud kérdezni, pont, mint a tanórán.

Lehetőség van ezeknek az alkalmaknak a felvételére is (képernyővideó formájában), így a diákok visszanézhetik az órát, ha nem értettek valamit vagy lemaradtak.

E-learning megoldás, tanulás online módszerek segítségével

Ebben az esetben nincsenek egy időben online az osztály és a tanár. Sőt, nem is feltétlenül szükséges ilyenkor mikrofon, webkamera vagy egyéb technikai feltételek sem a diákok, sem pedig a tanár részéről. Sok esetben a felületek az osztályterem kiterjesztéseként, mintegy virtuális osztályterem funkcionálnak.

A tanár elküldi a diákok számára a tananyagot, a feladatokat, megosztja azokat egy közös felületen, részletes leírást ad a teendőkről. Ezek a felületek lehetővé teszik, hogy a szülők is meghívást kapjanak, belépjenek és nyomon kövessék a haladást, a feladatokat.

Erre alkalmas felületek:

  • Google Classroom – A Google osztálytermi megoldása. Integrálódik a Google szolgáltatásaiba, éppen ezért elengendő egy Google fiók és máris létrehozhatjuk első osztálytermünket. Applikációként a tanulók a telefonjukon is követhetik a felületet.
  • Edmodo – Magyar nyelven is elérhető, ingyenes, oktatásra fejlesztett osztálytermi megoldás.
  • Microsoft Teams – Diákokkal, szülőkkel való kapcsolattartásra az Office 365 platformon belül. Elérhető asztali változat és mobilapplikáció formájában is. Online kollaborációt, csoportmunkát, csevegést, video- és fájlmegosztást támogató rendszer.,
  • Kréta – Elektronikus napló, néhány e-learning kiegészítőve
  • LMS felületek. Amennyiben az iskolában van ilyen kialakítva, akkor ezek jól használhatók. Saját magunk számára kialakítani némi technikai tudást igényel:
    • NEO LMS – Magyar nyelvű, ingyenes platform sok hasznos funkcióval, melyek segítségével dolgozatot írathatunk, megoszthatunk anyagokat, a kurzus falán információkat tehetünk közzé.
    • Moodle – Magyar nyelvű, virtuális tanulási környezetet 

Ebben az esetben az analog és digitális módszerek jól ötvözhetőek. A diákok a megosztott anyagokat megnézik, önálló ütemben tanulnak majd a kért produktumot (házi dolgozat, beadandó feladatsor) elküldik a tanárnak. Például egy matematika feladat levezetését a diákok papíron el tudják végezni, majd azt lefényképezik, és elküldik a tanár számára e-mailben, vagy feltöltik a közös felületre. Ugyanakkor lehetőség van videófeleletek feltöltésére is. 

Természetesen a két módszer ötvözhető is. Nem szükséges minden órát online tartani, alkalmazhatjuk a kifordított osztályterem módszerét is. Ekkor a diákok e-learning módszerrel tanulnak digitálisan, elolvassák vagy megnézik az anyagot, majd a tanár Skype vagy egyéb kommunikációs platform segítségével fogadóórát (kontaktórát) tart a diákok számára, ahol átbeszélik a tanultakat.

Mindkét esetben érdemes az óráknak egy vázat kidolgozni, amit egységesen követünk, ez nagymértékben segíti a tanulók eligazodását és biztonságot is ad. Tervezzük meg előre a munkaformákat is, biztosítsunk lehetőséget csoport- és projektmunkára, a tanulók közötti együttműködésen alapuló feladatokra. A beadandó anyagok esetében, adjunk ki előre értékelési szempontokat, határozzuk meg  a határidőket, jelezzzünk vissza az elért pontokkal, jegyekkel kapcsolatban.

Otthoni üzemmód – praktikus tanácsok pedagógusoknak

Hogyan töltsük napjainkat otthon? Szeretnénk néhány tanáccsal segíteni a pedagógusok otthoni munkaszervezését. Ezek a tanácsok a Telenor Dolgozz Otthonról nap tapasztalataiból gyűltek össze.

  • Amikor otthonról dolgozol, biztosíts megfelelő környezetet: Az iskola, a te padod, tanári asztalod egyértelműen a tanulás, tanítás helyszíne. Otthon is legyen meg ennek a helye. Legyen kialakított munka/tanuló környezeted.
  • visszajelzés otthon se maradjon el! A hatékonyság növelésének kulcsa, hogy értékeljük az elvégzett feladatokat. Ezt naponta többször megtesszük az iskolai környezetben. De ha lehet ez még fontosabb otthon tanulás esetén. 
  • Az online oktatás azt a hamis érzetet kelti, hogy tanárként mindig rendelkezésre kell állnod. Ez nem így van. Fontos, hogy otthon tanulás/tanítás esetén is van munkaidő vége. Ez pedig azért fontos, hogy másnapra ki tudd magad pihenni és eredményesen segíteni a diákjaid tanulását. Ezért tedd elérhetővé a diákok és a szülők számára, hogy mikor vagy elérhető (konzultáció, online tanóra). 
  • Húzd meg a határt! A munka és a magánélet egyensúlyának kialakításához igyekezz úgy összeegyeztetni a munkát és a magánéleti teendőket, hogy az a lehető legoptimálisabb legyen.
  • Párosíts: feladathoz az eszközt! Érdemes előre meghatározni, hogy az egyes feladatok elvégzéshez milyen technológiára, eszközökre van szükség, és eszerint időzíteni, elosztani az otthonról elvégezhető munkát.
  • Összeszedtük azokat az alapvető szükségleteket, amik az otthoni tanuláshoz szükségesek:
    • Stabil szélessávú Internetkapcsolat
    • Digitális eszköz. Ez lehet egy okostelefon, de szövegek begépeléséhez praktikusabb egy billentyűzettel ellátott tablet vagy laptop, esetleg asztali számítógép.
    • Video alapú beszélgetésekhez elengedhetetlen a webkamera és a mikrofon. 
    • E-mail cím, amivel regisztrálni tudsz a megfelelő online szolgáltatásokba és amin keresztül téged is el tudnak érni.
  • Biztonság mindenekelőtt! Mobileszközök segítségével már szinte bárhonnan képesek vagyunk kapcsolódni az oktatásba. Ugyanilyen könnyen férhetnek hozzá mások bizalmas adatainkhoz, ezért mindig tartsuk be a biztonsági előírásokat, eszközeinket pedig védjük jelszóval, ne adjuk ki adatainkat!
  • Az elmélyült munkához időre és nyugodt körülményekre van szükség. Az állandóan csörgő telefonok, percenként érkező e-mailek dömpingje mellett nagyon nehéz egyetlen dologra koncentrálni, és haladni a fontos dolgokkal. Alakíts ki olyan időzónákat, amikor zavartalanul tudsz dolgozni, kapcsold ki a levelezőprogramot és kérj meg mindenkit, hogy lehetőség szerint ne zavarjanak. Ha teheted, zárd magadra ilyenkor az ajtót.
  • Rendszeresen tarts szünetet! Lazíts és mozogj egy kicsit! Az iskolában a csengő erre 45 percenként felhívja a figyelmünket. Otthon se maradjon el a szünet! Legalább óránként, másfél óránként tarts pár perc szünetet! Állj fel az íróasztalodtól, nyújtóztasd ki a tagjaid, végezz légzőgyakorlatokat, vagy igyál egy finom teát. Sokan annyira elmerülnek a munkában, hogy még az alapvető szükségleteiket is figyelmen kívül hagyják, és órákig alig isznak, vagy a mosdóba sem mennek ki, csak ha már muszáj. Akármit csinálsz éppen, nem lehet fontosabb, mint a komfortérzeted és a hosszú távú egészséged!
  • Legyen ebédidő! Az ebéd nem arra van, hogy a monitor előtt bekapj egy szendvicset. A napi egy hosszabb szünet nem csak az étkezést, de a pihenést is szolgálja. Ebédelj meg nyugodtan! Beszélgess családtagjaiddal! Ne dolgozz ilyenkor! Megvárnak az e-mailek, üzenetek. Csak az étkezésre figyelj, rágd meg rendesen az ételt, és add át magad teljesen a kulináris élvezeteknek! Ha marad idő, iktass be egy pár perces sétát, így könnyebben átvészeled majd az ebéd utáni holtpontot is!
  • A hétvége legyen a kikapcsolódásé!  Péntek délután hagyd magad mögött a munkát, és hétfő reggelig ne is foglalkozz vele! Lehetőség szerint hívásokat is csak nagyon sürgős esetben fogadj. Ahhoz, hogy hosszú távon jó teljesítményt tudj nyújtani, legyél motivált és jókedvű! Meg kell tanulnod a hétvégéken letenni a feladatokat, és elengedni magad. Kapcsolódj ki: töltsd az időt a családoddal, barátaiddal, sportolj, csinálj programokat! Ha nagyon el vagy úszva, inkább kezdd a hétfő reggelt kicsit korábban, de a hétvége legyen csak a tiéd!
  • A multitasking látszólag nagyon hatékony, hiszen szimultán tudsz e-mailt írni, telefonálni, és közben a következő meeting témáján gondolkodni. Valójában azonban ezek egyikével sem foglalkozol igazán! A párhuzamosan vitt feladatok fárasztják az idegrendszert, a gondolatok ugrálásához, ezáltal túlingereltséghez vezetnek, a szálak állandó elengedése és újra felvétele pedig sok-sok plusz energiát kíván. Lehetőleg egyszerre csak egy dologgal foglalkozz, és igyekezz végigvinni a feladatot, ne szakítsd meg saját magad a feladatok közötti ugrálással. A befejezettség jóleső érzése is akkor fog rád találni, ha képes vagy egyszerre egy dologgal foglalkozni, és azt végigvinni, amennyire csak lehetséges.

Pedagógus kollégák, segítünk!

A Telenor HiperSuli programjában rengeteg tapasztalat gyűlt össze az évek során. Ezt a tapasztalatot és tudást szeretnénk megosztani, segíteni mindenkinek. 

Ezen felül rendszeres fogadóórát, tanári fórumot tervezünk. Minden hétfőn délután 3 órától a  HiperSulik tanárait várjuk. Minden héten szerdán délután 3-tól pedig minden érdeklődőt várunk.

A HiperSuli projekt iskolákat fog össze és támogatja a digitális újításra nyitott pedagógusok munkáját, tanári közösséget épít, és szupergyors Hipernet hozzáféréssel segíti az iskolák digitális útra lépését.