1. július 23. és 25. között a szakképzés területén jelentős eseményre került sor az INETE – Instituto de Educação Técnica – intézményben Lisszabonban. A DI-STRUCT! ambiciózus projekt találkozóján partnerek és tanárok gyűltek össze Magyarországról, Portugáliából, Franciaországból és Olaszországból. A szakképzési intézmények digitalizációját témájú projekt platformot biztosított az oktatóknak, hogy megvitassák és megosszák gondolataikat az egyre inkább digitalizálódó világban az oktatás jövőjéről.

Az esemény Dr. João Santos inspiráló nyitóelőadásával kezdődött: „A digitális átalakulás a szakképzésben: lehetőségek és kihívások”. Dr. Santos hangsúlyozta, hogy a digitális eszközök gyors fejlődése egyaránt lehetőségeket és kihívásokat jelent a szakképzési intézmények számára. A digitális átalakulás nem csupán az új technológiák bevezetését jelenti, hanem az oktatás alapvető átgondolását is, hogy az hozzáférhető, inkluzív és összhangban álljon a modern munkaerő igényeivel. Dr. Santos beszéde megadta az alaphangot a rendezvénynek, inspirálva a résztvevőket, hogy reflektáljanak saját gyakorlatukra, és megfontolják, hogyan tudnák a digitális eszközöket felhasználni tanítási módszereik fejlesztésére. Kiemelték, hogy mind a tanároknak, mind a diákoknak erős digitális kompetenciákat kell fejleszteniük. A viták rávilágítottak a támogató politikák és irányítási struktúrák fontosságára az oktatás digitális átalakulásának elősegítése érdekében.

Az esemény nagyon értékes aspektusa volt a különböző országok tanáraival való kapcsolatfelvétel lehetősége. A találkozó hangulata lelkes és gyümölcsöző együttműködés volt. A résztvevők lelkesen cserélték ki ötleteiket, megosztották a bevált gyakorlatokat és közös megoldásokat kerestek a közös kihívásokra. A műhelymunkák és a szekcióülések különösen dinamikusak voltak, a csoportok együtt dolgoztak új stratégiák kidolgozásán a digitális tartalmak beépítésére az oktatásba. A résztvevők megosztották a digitális eszközöket a tanulás javítására felhasználó különböző innovatív oktatási módszereket. Példaként említhető a fordított osztályterem, a gamifikáció és a virtuális valóság használata a magával ragadó tanulási élmény megteremtése érdekében. A rendezvény célja egyértelműen az volt, hogy feltárja a digitális technológiák oktatásba való integrálásának lehetőségeit, megossza a bevált gyakorlatokat és megvitassa a digitális tanulás jövőjét.

A találkozó foglalkozott az oktatás digitalizálásának számos kihívásával is, mint például a digitális szakadék, az infrastruktúra hiánya és a tanárok folyamatos szakmai továbbképzésének szükségessége. Megvitatták az ezeket az akadályokat leküzdő stratégiákat.
A hivatalos üléseken kívül a rendezvény lehetőséget nyújtott a résztvevőknek arra is, hogy megismerjék Lisszabon kultúráját és vendégszeretetét. A rendezvény egyik fénypontja a hangulatos helyi étteremben tartott társasági vacsora volt, ahol a résztvevők hagyományos portugál ételeket kóstolhattak, miközben élő fado zene szórakoztatta őket. A fado, a portugál kultúrában mélyen gyökerező zenei műfaj lelkes, melankolikus dallamai megható hátteret biztosítottak az estének, emlékeztetve mindenkit arra, hogy a digitális jövőbe lépve is fontos megőrizni a kulturális örökséget.
A rendezvény során felszolgált ételek szintén kiemelkedő élményt nyújtottak, bemutatva Portugália gazdag kulináris hagyományait. Az ebéd és a kávészünetek során számos helyi étel került az asztalra, köztük a híres bacalhau (sózott tőkehal) és az ellenállhatatlan pasteis de nata (pudingos sütemény). Ezek az ételek nem csupán energiát adtak, hanem lehetőséget is nyújtottak a beszélgetések folytatására egy nyugodtabb környezetben, erősítve a résztvevők közötti kötelékeket.

Az esemény végéhez közeledve a résztvevők között erős elégedettség és optimizmus volt érezhető. A lisszaboni találkozó nemcsak értékes betekintést nyújtott a szakképzés digitalizációjának kihívásaiba és lehetőségeibe, hanem elősegítette az együttműködés szellemét is, amely – remélhetőleg – az esemény után is tovább fog élni. Véleményünk szerint ez a nemzetközi projekt záró találkozója teljes siker volt. Bebizonyította, hogy a kihívások ellenére a digitalizáció hatalmas lehetőségeket rejt a szakképzés átalakításában.
Együttműködésünkkel és tapasztalataink megosztásával biztosíthatjuk, hogy minden diák, háttértől függetlenül, hozzáférjen a magas színvonalú, digitálisan támogatott oktatáshoz. És ahogy a lisszaboni rendezvény is bebizonyította, mindannyian digitális tartalomalkotók vagyunk, akik képesek az oktatás jövőjét olyan módon alakítani, ahogyan azt soha nem is képzeltük.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.