“A digitalizáció jelentősége a szakképzésben (VET)
A gyors technológiai fejlődés és a változó munkaerő-piaci igények által jellemzett korszakban a szakoktatás és szakképzés digitális átalakítása európai szinten stratégiai prioritássá vált. Az Európai Bizottság egy átfogó szakpolitikai keretrendszer révén hangsúlyozta a digitalizáció jelentőségét a szakoktatás és -képzés kiválóságának, innovációs képességének és vonzerejének modernizálásában és megerősítésében. Ez a keretrendszer olyan kezdeményezéseket foglal magában, mint az European Education Area, the Digital Education Action Plan (2021-2027), the Council Recommendation on the key enabling factors for successful digital education and training, the Council Recommendation on Vocational Education and Training, and the Osnabrück Declaration. Ezek a szakpolitikai dokumentumok és kezdeményezések együttesen hangsúlyozzák a szakképzés szerepét abban, hogy a tanulók a digitális gazdaságban való boldoguláshoz szükséges készségekkel és tudással rendelkezzenek, ugyanakkor kiemelik a digitális eszközök fontosságát a szakképzési programok hozzáférhetőségének, rugalmasságának és inkluzivitásának fokozásában.
A szakoktatás és -képzés digitális átalakításának központi eleme a tanárok és oktatók tovább- és átképzése a digitális eszközök hatékony használatára vonatkozóan. Az Európai Bizottság hangsúlyozta annak fontosságát, hogy az oktatókat képessé kell tenni arra, hogy biztonsággal integrálják a digitális technológiákat a tanítási gyakorlatukba. Az Erasmus+ által finanszírozott Di-struct! projekt példázza ezt az elkötelezettséget azáltal, hogy a tanárok számára biztosítja a szükséges módszertant, gyakorlati példákat és a különböző tantárgyakra szabott digitális eszközök összeállított listáját. Ez a projekt képessé teszi az oktatókat arra, hogy vonzó és hatékony online kurzusokat hozzanak létre, ezáltal hozzájárulva a szakképzés modernizálásához és digitalizálásához.
A projekt gyakorlati megközelítését jól kiegészítik az Európai Bizottság által kifejlesztett SELFIE (Self-reflection on Effective Learning by Fostering the Use of Innovative Educational Technologies) önértékelési eszközök kereteket kínál az intézmények és oktatók számára, hogy végiggondolják erősségeiket, meghatározzák a fejlesztendő területeket, és felvázolják a digitális technológiák hatékony integrációjának irányát. A SELFIE önértékelésekből nyert meglátások tovább segíthetik a Di-struct! útmutató felhasználását, lehetővé téve az oktatók számára, hogy az intézményük sajátos igényei és digitális képességei alapján testre szabják megközelítésüket. A SELFIE for Schools, SELFIE for Teachers, and SELFIE for Work-Based Learning (WBL) kereteket kínál az intézmények és oktatók számára, hogy végiggondolják erősségeiket, meghatározzák a fejlesztendő területeket, és felvázolják a digitális technológiák hatékony integrációjának irányát. A SELFIE önértékelésekből nyert meglátások tovább segíthetik a Di-struct! útmutató felhasználását, lehetővé téve az oktatók számára, hogy az intézményük sajátos igényei és digitális képességei alapján testre szabják megközelítésüket.
Az oktatók digitális kompetenciájának európai keretrendszere (DigCompEdu) átfogó módszertani keretet biztosít az oktatók digitális pedagógiai készségeinek fejlesztéséhez. A DigCompEdu hat területet felölelő kompetenciák sorát vázolja fel, útmutatást nyújtva a pedagógusok számára a digitális írástudás, a kommunikációs és együttműködési készségek, a digitális tartalomkészítési gyakorlatok, az értékelési és visszajelzési stratégiák, valamint a digitális tanulási környezet kialakítására való képességük fejlesztéséhez. A Di-struct! projekt a DigCompEdu céljaihoz igazodik azáltal, hogy gyakorlati útmutatást és konkrét példákat nyújt a digitális eszközök tanításban való felhasználásához. A Di-struct! útmutató és a DigCompEdu keretrendszer együttes alkalmazásával az oktatók hatékonyan fejleszthetik digitális pedagógiai gyakorlataikat, és hozzájárulhatnak a szakképzés digitális átalakításához.
A GAGNE és SAMR modellekbe való betekintés tovább gazdagítja az iránymutatásokat, értékes elméleti kereteket kínálva a tanároknak a digitális átalakulás útján való eligazodáshoz. Ezen irányelvek lefordítása a partnerség nyelveire biztosítja az európai tanárok számára a hozzáférhetőséget, elősegítve a digitális eszközök és gyakorlatok széles körű alkalmazását a szakoktatásban és -képzésben az egész kontinensen.
Biztos vagyok benne, hogy ezen iránymutatások értékes forrásként szolgálnak majd a szakoktatók számára, lehetővé téve számukra, hogy élen járjanak ezen az átalakító úton, amely a digitalizáció felkarolásához vezet, és hozzájáruljon a szakoktatás és -képzés kiválóságához, innovációs képességéhez és vonzerejéhez Európában.
João Santos
Consultant on education and training, former senior expert at the European Commission
Lisbon 21 January 2025
“The Importance of Digitalization in Vocational Education and Training (VET)
In an era marked by rapid technological advancements and evolving labour market demands, the digital transformation of Vocational Education and Training (VET) has become a strategic priority at the European level. The European Commission, through a comprehensive policy framework, has underscored the significance of digitalization in modernizing and strengthening VET’s excellence, innovation capacity, and attractiveness. This framework includes initiatives such as the European Education Area, the Digital Education Action Plan (2021-2027), the Council Recommendation on the key enabling factors for successful digital education and training, the Council Recommendation on Vocational Education and Training, and the Osnabrück Declaration. These policy instruments and initiatives collectively emphasize the role of VET in equipping learners with the skills and knowledge needed to thrive in the digital economy, while also highlighting the importance of digital tools in enhancing the accessibility, flexibility, and inclusivity of VET programs.
Central to the digital transformation of VET is the upskilling and reskilling of teachers and trainers in the effective use of digital tools. The European Commission has emphasized the importance of empowering educators to confidently integrate digital technologies into their teaching practices. The Erasmus+ funded project “Di-struct! – Restructuring subjects by digitalizing VET” exemplifies this commitment by providing teachers with the necessary methodology, practical examples, and a curated list of digital tools tailored to different subjects. This project empowers educators to create engaging and effective online courses, thereby contributing to the modernization and digitalization of VET.
Complementing the project’s practical approach are the SELFIE (Self-reflection on Effective Learning by Fostering the Use of Innovative Educational Technologies) self-assessment tools developed by the European Commission. SELFIE for Schools, SELFIE for Teachers, and SELFIE for Work-Based Learning (WBL) offer frameworks for institutions and educators to reflect on their strengths, identify areas for improvement, and chart a course toward effective integration of digital technologies. The insights gained from SELFIE self-assessments can further inform the utilization of the Di-struct! guidelines, enabling educators to tailor their approach based on their institution’s specific needs and digital capabilities.
The European Framework for the Digital Competence of Educators (DigCompEdu) provides a comprehensive framework for developing the digital pedagogical skills of educators. DigCompEdu outlines a set of competences across six areas, offering a roadmap for educators to enhance their digital literacy, communication and collaboration skills, digital content creation practices, assessment and feedback strategies, and their ability to foster digital learning environments. The Di-struct! project aligns with the goals of DigCompEdu by providing practical guidance and concrete examples of how to utilize digital tools in teaching. By utilizing the Di-struct! guidelines in conjunction with the DigCompEdu framework, educators can effectively enhance their digital pedagogical practices and contribute to the digital transformation of VET.
The inclusion of insights into the GAGNE and SAMR models further enriches the guidelines, offering valuable theoretical frameworks to guide teachers in their digital transformation journey. The translation of these guidelines into the partnership’s languages ensures accessibility for European teachers, promoting the widespread adoption of digital tools and practices in VET across the continent.
I am confident that these guidelines will serve as a valuable resource for VET teachers, enabling them to lead the way in this transformative journey to embrace digitalization and contribute to the excellence, innovation capacity, and attractiveness of VET in Europe.”
João Santos
Consultant on education and training, former senior expert at the European Commission
Lisbon 21 January 2025